Over Marleen

Je traint al jaren en je trainingen lopen goed. Maar je voelt dat het beter kan. 500+ trainers gingen je voor.

Trainer-columns

Wil je ook meer uit je trainingen halen?

Je traint al jaren en je trainingen lopen goed. En tóch heb je het gevoel dat het beter kan. Maar waar moet je het in zoeken?
Of misschien ben je een kei in jouw vak. Maar al die kennis omzetten naar een goede training is wel andere koek.

Of je nu een ervaren trainer bent of net begint met trainen, ik help je graag. Dat doe ik met 1op1 begeleiding vanaf één dag, waarin we samen jouw training veel beter neerzetten.

Ik begeleid al meer dan 10 jaar trainers. Ik zie wekelijks van verschillende trainers hun programma, en daardoor doorgrond ik al snel wat de pijnpunten zijn waardoor een training beter kan. Iets wat trainers zelf vaak niet meer zien. Want als je het zag, dan had je het al lang verbeterd.

Waarom ik je kan helpen?

Het afgelopen decennium heb ik meer dan 500 trainers geholpen hun trainingen te versterken.

In mijn bedrijf Marleendebruijn.nl doe ik dat sinds 2014,
1-op-1 of in kleine groepjes.

Daarnaast heb ik ook een bedrijf -De Trainingexperts- dat zich richt op groepstrainingen speciaal voor vakinhoudelijke (hardskill)trainers.

Ook werk ik sinds 2014 samen met de school voor training van Karin de Galan. Ik wilde leren wat een training echt goed maakt, en dat vond ik in haar methode. Een aanpak die praktisch én wetenschappelijk onderbouwd is. Deze samenwerking richt op het opleiden van communicatie (softskill)trainers in incompany trajecten en jaaropleidingen.

Ik train 25+ jaar. Ik viel voor het vak tijdens mijn studie Sociale Psychologie. Daar leerde ik wiskunde studenten sociaal vaardiger worden (ja, hoe stereotiep was dat…).
Ik vond het ongelooflijk leerzaam en leuk.

Ik ben gecertificeerd trainer (CKRBO), NOBTRA-lid en gecertificeerd supervisor (LVSC)

Ik ben hier niet vanzelf gekomen. Ik heb fouten gemaakt en van alles geleerd. Hoe? Dat lees je in mijn verhaal.

Mijn eerste stap naar het trainerschap zet ik als ik 17 ben

‘Kijk’, zegt de trainer. Hij wijst naar mij en lacht.
Ik zit in een U-opstelling tussen 16 mannen met zwarte veiligheidsschoenen en kopjes koffie. ‘Zij wil later ook politiemensen trainen.’ De groep lacht met hem mee. ‘Nóu, succes!’
Een deelnemer, grijs aan de slapen, steekt zijn duim naar me op.

Ik ben dan 17, zit in 5 vwo en ik weet niets van trainen óf van de politie. Toch ben ik zeker van mijn zaak, dit is wat ik later wil. De vader van één van mijn beste vriendinnen is Beleidsmedewerker Opleiding en Vorming bij de politie. Via hem regel ik dat ik een keer mag meelopen met een training.

Op mijn 24e train ik doorgewinterde rechercheurs in verhoortechnieken

Ik leer over omsingelen en confronteren bij de rechercheschool en ik geef door het hele land de Cursus Algemeen Rechercheren. Maar hoe ik mijn programma gericht opbouw en de oefeningen begeleid? Dat doe ik vooral op mijn gezonde verstand. Op sommige dagen zweef ik. Op andere dagen ga ik kapot naar huis. Maar waardoor? Het voelt als mazzel of pech. Het ligt vast aan de groep.

Van m’n 26e tot 35e: van gezond verstand naar onderbouwing

Ik heb een opdracht voor een groep leidinggevenden van een supermarktketen. Ik volg het draaiboek van Ria. Zij is een trainer met 14 jaar ervaring, dus ik volg het letterlijk stap voor stap. Ik laat de groep met gesloten vragen raden wat voor paard ik in gedachten heb (een schaakstuk). De groep doet mee, maar ze blijft lauwtjes en ik werk me in het zweet.
Ria zit achter in het zaaltje en kijkt toe, haar BIC pen in de hand. ‘Hoe vind je het gaan?’, vraagt ze in de pauze. Ze prikt met haar vork in haar kroket.

In de middag creëer ik een vergadersetting en de deelnemers brengen voorbeelden in van eigen medewerkers die uitweiden of altijd ja-maren. De tijd vliegt. Ik voel me lichter en we werken lekker. Ria kijkt me lachend aan.

Jaren later volg ik de trainersopleiding bij Karin de Galan. Ik kan scherp benoemen waarom die ochtend toen niet liep. Ik dacht dat ík de oefeningen niet goed uitvoerde. Ik zie nu wat er schortte aan de opzet van de hele dag.

Na de trainersopleiding snap ik het vak. Ik kan mezelf een allround trainer noemen.

In die jaren was ik ook op zoek naar inspiratie

Ik volg een training theatersport voor trainers. Met drie woorden maken we een sprookje. Van dat sprookje maken we een toneelstuk. En van dat toneelstuk maken we, gierend van de lach, een wasmiddel commercial. Ik kom er stuiterend vandaan: wow, wat was dat gaaf!
Ik heb er nooit iets uit toegepast.

In 2014 begin ik voor mezelf

Ik wilde groepstrainingen blijven geven. Maar ik zag dat ik trainers 1-op-1 in hele korte tijd ver vooruit kon helpen. Daarom ben ik in 2014 begonnen met m’n eigen bedrijf, naast de groepstrainingen die ik nog steeds geef.

Jezelf ontwikkelen als trainer zit niet in steeds maar nieuwe dingen. Goed trainen gaat om:

1

Inhoudelijke expertise

Je inhoudelijke onderwerp:
dat waarin je traint door en door kennen en zelf diep doorleven

2

Didactische vaardigheden

een sterk didactisch fundament:
een ontwerp maken dat goed in elkaar steekt en je eigen trainersvaardigheden scherp houden

3

Jezelf als basis

Jezelf door en door kennen:
je opvoeding, jouw ‘zijn’ en snappen hoe dit doorspeelt als je traint.

Ze zijn alle drie nodig

Zonder inhoud kun je niet trainen. Zonder stevig didactisch fundament blijven je deelnemers afhankelijk van jou. En je kunt bewuster kiezen wat je wel en niet inzet, als je terug gaat naar je eigen basis en herkent wat je helpt en wat je belemmert als je traint.

Als ik met je werk, kijken we naar het totale plaatje.

1-op-1 begeleiding
voor trainend Nederland

Kortom

Wil je weten waar winst ligt voor jou?
Doe dan de gratis ontwikkelscan.
Of stuur me een berichtje.

Test jezelf en ontdek waar jouw volgende stap ligt.

Ha. Ik ben Marleen, opleider en coach van trainers. Via ons beeldscherm of live aan het Wad bouw ik samen met jou aan een ijzersterke training. Je wordt completer als trainer. En een stuk effectiever.